Kotce - ano, či ne?

01.08.2012 12:00

Dlouho jsem byla odpůrce chovu psů v kotcích. Pes je přece můj přítel a ne králík! Nicméně krutá příhoda mě vrátila do reality - pes sice není králík, ale pořád a hlavně je to šelma! Takže jsem svoje psy - tenkrát 2 feny boxera a 3 feny jezevčíka - měla volně pobíhající po dvorku až do té doby, kdy jsem se jednou vrátila z práce a na dvoře mě čekaly jen 2 boxerky - všechny jezevčice byly mrtvé! Dodnes nevím, co se stalo a asi se to už nikdy nedozvím. A to spolu žily dohromady asi 2 roky. Od té doby říkám kotce ano! Jsou tam v bezpečí - hlavně samy před sebou! S léty chovatelské praxe jsem poznala bezpočet fen, které prostě nemohou být ve společnosti jiné feny, nebo fen - dříve či později stejně dojde ke konfliktu. A čím ostřejší plemeno máte, tím to platí více! Samozřejmě ale nic se nemá přehánět a i psům z kotců je třeba věnovat svůj čas, je dobré si je brát i do bytu, mezi lidi apod., aby se dobře socializovali. Staří výcvikáři mívali psy na výcvik hlavně v kotcích, protože takový pes se vždy těšil na jejich přítomnost a snažil se ve výcviku více než ten, který je se svým pánem neustále a není mu to vzácné. Pes v kotci je také více odpočatý a na práci se těší. Pro loveckého psa není zanedbatelný ani ten fakt, že je otužilejší. Také jsem zjistila, že máte-li velkou zahradu a více jak 2 psy, kteří se po ní mohou volně pohybovat, vytvoří smečku a udělají si ze zahrady svůj lovecký revír a Vás už vlastně ani nepotřebují. Což není dobrý základ pro výcvik loveckého psa. Takže naši psi se mohou pohybovat po tak dost velkém pozemku, ale vždy pod naším dohledem.

Mnoho lidí má pejska na volno na dvorku či zahradě, někde u zdi, nebo rovnou "na place" má boudu. Myslím, že i takový pes by měl mít kotec, nebo alespoň nějaký zastřešený přístřešek. Podle mne není dobré, když je bouda přímo venku - vystavená "větru, slunci a dešti". Konec konců, pes může mít ten kotec většinou otevřený, aby se mohl volně pohybovat. V létě nebude jeho bouda rozpálená sluncem, v dešti a sněhu je i dobré psa spíše do kotce zavřít, aby byl v suchu. Pes, který sotva vystrčí nohu z boudy, stojí v mokru, musí mít mokro i v boudě a přinejmenším trvá douho než mu bouda vyschne. Pes je také nucen být zalezlý v boudě (nechce-li být na dešti), zatímco pes v kotci klidně sedí i před boudou a pozoruje okolí.